“Tahan sikit esok kita ke kIinik” – Selepas pujuk, kutip uIat satu persatu… wanita terkiIan tak sempat selamatkan anjing ced3ra

HATI wanita ini lvluh apabila melihat seekor anjing mengalami lvka begitu p4rah di bahagian leher.

Yasmin Hanani, 25, berkata dalam kejadian pada 8 Julai lalu, dia dalam perjalanan pulang ke rumah ibunya di Klang, Selangor apabila melihat sekumpulan anjing melintas jalan dan salah seekor daripadanya mengalami kec3deraan.

Jelasnya ketika dihubungi mStar, dia bagaimanapun tidak berhenti dan memberikan bantuan kepada anjing m4lang tersebut kerana mampunyai urusan penting di rumah ibunya.

“Saya dalam perjalanan ke rumah mak dengan suami. Kami lalu jalan dalam iaitu di Kampung Sawah. Masa tu la saya nampak ada tiga hingga empat ekor anjing melintas dan ada seekor tengkuknya berd4rah. Walaupun nampak ser1us lvka tu tapi dia masih boleh berjalan.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya seorang je nampak anjing tu, suami tak perasan. Dua hari berturut-turut saya fikir fasal anjing tu bila balik ke rumah dan akhirnya saya ceritakan juga dekat suami,” katanya.

Selepas suaminya dimaklumkan, mereka berdua keluar dan pergi semula ke kawasan anjing-anjing tersebut ditemui sebelum ini untuk menghulurkan bantuan.

“Kami keluar jam 5.30 petang, cuaca pun redup saja. Bila lalu kawasan tu memang nampak ‘dia’ ada dekat tepi jalan terbaring dan dah tak boleh berjalan,” ujarnya yang senang disapa Min.

Melihat keadaan anjing itu yang cukup sad1s membuatkan wanita yang merupakan pencinta haiwan ini menang1s sebelum memberikan bantuan.

Jelas Min, ketika sedang memberikan pertolongan, dia dihampiri seorang lelaki india yang mengaku bahawa anjing tersebut merupakan haiwan peliharaannya yang bernama Georgi.

Lelaki tersebut turut menceritakan pvnca Georgi mengalami ced3ra p4rah.

“Bila sampai saya nampak ‘dia’ tak bergerak dari tempat saya jumpa sehari sebelum tu. Saya terus ambil sarung tangan dan ub4t-ub4tan untuk beri raw4tan. Dia nampak t4kut tapi kakinya sangat lem4h masa nak lari dari saya.

“Masa saya cuba alihkan dia ke tepi jalan ada seorang uncle India tanya kenapa alih anjing dia. Saya terkejut rupanya anjing ni bertuan. Tuannya tu beritahu anjing dia yang bernama Georgi kena g1git anjing liar dekat tengkuk.

“Uncle beritahu dia ada letak minyak tanah di kawasan lvka yang dah banyak ul4t sebab lalat bertelvr. Saya rasa mungkin sebab minyak tu lvka yang asalnya kecil jadi lebih tervk sampai nampak kesan kemer4han macam terb4kar,” ujar Min lagi.

Sayu mendengar cerita Georgi, Min dan suaminya, Azri Salman, 27, meneruskan niat untuk membantu dengan membvang ul4t-ul4t tersebut satu per satu dan proses itu mengambil masa selama lebih tiga jam.

Min dan Azri dalam perjalanan ke Klang, Selangor ketika terjumpa anjing tersebut.

Menurutnya yang berasal dari Klang, Selangor, dia tidak dapat membawa Georgi ke klinik haiwan kerana waktu beroperasi sudah tamat.

“Saya ada beli ubat jenis spray. Lepas sembur banyak sangat ul4t jatuh. Dari sekecil-kecil saiz sampailah besar. Saya tak dapat bayangkan betapa lama dah dia mender1ta tah4n s4kit.

“Bila tengok keadaannya dah ‘bers1h’ sikit tak ada ulat saya cuba bagi makan tapi ‘dia’ tak jamah sikit pun. Mungkin lvka bahagian leher tu terlalu dekat dengan tekak jadi ‘dia’ hilang selera.

“Bila bagi minum guna sudu barulah ‘dia’ minum sikit. Saya ada pesan pada Georgi minta dia bertahan sampai esok pagi untuk saya bawa jumpa doktor. Sebelum tinggalkan dia, saya tinggalkan nombor dekat uncle tu dan beritahu yang saya akan datang balik,” imbas Min.

Saya terk1lan apabila tak dapat menyelamatkan Georgi. Lama juga saya ambil masa untuk terima kenyataan yang dia m4ti sebelum sempat saya selamatkan.

YASMIN HANANI

Namun, pada keesokan paginya, uncle tersebut menghantar mesej pada Min dan memberikan perkhabaran bahawa Georgi telah m4ti.

Sekali lagi wanita ini mengalirkan air mata kerana terk1lan tidak dapat menyelamatkan haiwan tersebut.

Perkongsian videonya yang disiarkan di TikTok meraih lebih 1.1 juta jumlah tontonan dan rata-rata netizen turut meluahkan rasa seb4k di ruangan komen.

Min dan Azri cuba sedaya upaya mereka membantu anjing ced3ra.

“Saya terkilan tak dapat selamatkan Georgi. Lama juga saya ambil masa untuk terima kenyataan yang dia m4ti sebelum sempat saya selamatkan.

“Apa-apa pun, saya bersyukur dan berterima kasih dekat suami yang turut menyokong dengan membantu saya cuba selamatkan anjing tu. Dia banyak tenangkan saya dengan kata-kata positif.

“Lagi pula, saya memang dari kecil sudah dididik oleh mak dan ayah supaya menyayangi haiwan. Waktu saya darjah tiga, saya pernah juga raw4t haiwan lvka di bahagian telinga sehingga bervlat. Jadi saya memang tak t4kut atau g3li dengan ul4t-ul4t ni semua,” ujar Min lagi.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : MSTAR

Be the first to comment on "“Tahan sikit esok kita ke kIinik” – Selepas pujuk, kutip uIat satu persatu… wanita terkiIan tak sempat selamatkan anjing ced3ra"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*