Naik angin, mi segera utk anak-anak berbuka habis dia tend4ng

APA PERLU DIBUAT JIKA SUAMI SEORANG PEN4G1H?

Kerana tak dapat duit yang dia minta, mi segera untuk anak-anak berbuka habis dia tend4ng.

Sudahlah kami ni m1skin. Laki x boleh kerja, asyik men4gih. Saya nak kerja tapi hanya boleh kerja kampung. Ambil upah kemas rumah orang kampung dan kerja2 kampung.

Jadilah sehari dapat Rm10. Nak kerja kilang ada anak kecik, anak 5 orang semua kecik2.

RM10 tu boleh beli apa sangat. Satu hari, saya beli maggie sebungkus besar dan telur 5 bijik untuk jamu anak. Sehari dapat makan sekali je.

Lepas tu suami tiba2 masuk rumah. Saya ajak dia makan tapi tiba2 dia mintak duit nk beli d4d4h.

Saya kata tak ada duit, baru beli maggie untuk makan.

Dia meng4mvk sebab x dapat duit, habis ditend4ngnya maggie yang baru masak.

Jangan cakap lah sebak di d4da tu macam mana. Anak2 mengalir air mata. Lepas suami pergi, anak2 kutip ja maggie tu masuk mangkuk sambil makan dgn air mata meleleh.

Saya menyes4l kawin dengan suami saya, andainya boleh putarkan waktu, baik saya bvnvh diri dari sengs5ra macam ni.

Fiksyen: Berdasarkan cerita sebenar

Kredit Pesan Bonda

Islam begitu tegas menceg4h penyal4hgunaan d4d4h dan ia dilabelkan sebagai sesuatu yang melem4hkan (mukhadir), mem4bukkan (muftir) dan sesuatu yang mengakibatkan seseorang tidak sedar (musakir).

“Dari segi biologi, d4d4h termasuk dalam perkataan sesuatu yang mem4bukkan (al-Khamr). Terdapat tiga rujukan khusus mengenai al-Khamr dalam al-Quran dan perkataan al-Khamr pertama kali diturunkan di Madinah pada tahun pertama dan kedua Hijrah.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Mereka bertanya kepada-Mu (Wahai Muhammad) mengenai ‘al-Khamr’ dan ‘ju.di’. Katakanlah, pada kedua-duanya itu terdapat d0sa besar dan beberapa manfaat bagi manusia, akan tetapi d0sa kedua-duanya lebih besar daripada manfaatnya.” (Surah al-Baqarah, ayat 219)

Dalam Surah al-Nisa’, ayat 43, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menunaikan sembahyang, sedang kamu dalam keadaan m4bvk, sehinggalah kamu mengerti apa-apa yang kamu ucapkan.”

“Dalam hadis diriwayatkan Ibn Umar, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, ‘Setiap bahan yang mem4bukkan ialah khamr dan segala yang memabukkan adalah h4r4m. Sesiapa meminum ar4k di dunia ini dan m4ti dalam meminumnya dan tidak memohon keampunan, tidak akan dapat meminumnya di akhir4t.’

“Tanpa merujuk kepada jenis atau bentuknya, apa jua bahan mengakibatkan seseorang itu hil4ng kew4rasan akal adalah haram. Pengecualian dari peraturan itu hanya jika d4d4h dimakan sebagai ub4t atau pen4war sekiranya tiada pilihan lain.

“Meskipun d4d4h tidak disebut secara jelas dalam al-Quran, namun pengh4ramannya diqiaskan kepada pengharaman arak kerana kedua-dua mempunyai unsur mem4bukkan,” katanya.

Beliau berkata, akibat m4buk dan kh4yal seseorang itu boleh melakukan perkara di luar pertimbangan kew4rasan akalnya.

“Sebab itulah Islam mel4rang keras pengambilan bahan yang mem4bukkan itu. Penyalahgunaan d4d4h dalam kalangan belia disebabkan perasaan ingin mencuba sesuatu yang baru.

“Pada mulanya mungkin ia diambil bagi menghil4ngkan tekan4n perasaan atau sekadar suka-suka, namun akhirnya menyebabkan ket4gihan mel4mpau.

“Pelbagai cara dilaksanakan untuk membendungnya, namun belum ditemui kaedah penyelesaian yang benar-benar berkesan,” katanya.

Dr Mohd Shukri berkata, penghayatan agama dan ketakwaan sangat penting supaya ia menjadi perisai diri daripada terjeb4k dengan segala aktiviti berkaitan d4d4h.

“Pen41gihan d4d4h bukan saja mengakibatkan kemus.nahan individu, bahkan mengund4ng mas4lah sosial lebih berat sehingga boleh menggug4t ketenter4man, keharmonian dan pembangunan sesebuah negara.

“Statistik PDRM pada 2011 menunjukkan, kira-kira 60 hingga 70 peratus kejadian jen4yah ada kaitan dengan masalah d4d3h. Sementara itu, 45 peratus b4nduan yang terdapat di Malaysia disebabkan terbabit dengan d4d4h.

“Masalah itu berpun.ca daripada sikap agr3sif dal4man yang tidak dik4wal, kurangnya penghayatan agama, pember0ntakan em0si dan jiwa serta desakan mencari ketenangan.

“Justeru, kepinc4ngan itu perlu dit4ngani segera dengan mengembalikan jiwa kepada keadaan fitr4h manusia yang suci. Jiwa yang suci akan sentiasa berdamping dengan pencipta-Nya serta merasai ketenangan dan pembebasan daripada segala sifat maz.mumah,” katanya.

Menurutnya, penyal4hgunaan dad4h juga membawa implik4si lain seperti menghidap HI.V dan AI.DS, jen4yah r4gut, pec4h rumah serta anc4man terhadap kaum keluarga dan masyarakat.

“Sebab itu, d4d4h menyal4hi maqasid syariah yang termaktub dalam syariah Islam. Hal itu diqiaskan dengan pengh4raman ar4k yang juga memud4ratkan ak4l,” katanya.

Penulis wartawan Harian Metro

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber: https://justbdallnews.com/2021/04/14/naik-angin/?fbclid=IwAR1U3L7YkBZZJ512a2lrpbXPmo5ytKQmc5OSaTPIsB_BawnYCTM-QZ5VU4A

 

Be the first to comment on "Naik angin, mi segera utk anak-anak berbuka habis dia tend4ng"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*