Perubatan Darussyifa Rungkai Punca Ketukan Pintu M1steri, Sekali Mufti Kelantan Bagi Nasihat

Msteri ketukan pintu tanpa salam yang mengg4nggu penduduk di beberapa buah negeri sejak sebulan yang lalu masih belum menemui noktah.

Kjdian pertama yang dikatakan berlaku di Sabak Bernam, Selangor itu difahamkan sudah ‘berpindah’ ke Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Pahang. Malah ada juga khabar angin mengatakan kjdian turut berlaku di Terengganu tetapi tidak disahkan.

Kjdian yang dikaitkan dengan g4ngguan makhlvk halvs ini bukanlah sesuatu yang baru, malah beberapa tahun sebelum ini kjdian msteri ketukan pintu ini pernah berlaku di Kampung Gajah, Perak.

Dua hari lalu, pihak Utusan Malaysia juga ada menemubual pengamal perubatan terkenal, Darussyifa’ dan mereka sendiri sepakat mengatakan kjdian itu berpunca dari g4ngguan jiin dan sya1tan.

Ini pula kenyataan Mufti Kelantan

Bagaimanapun, kenyataan itu seakan tidak selari dengan permintaan Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad.

Menurut Mohamad, penduduk yang berdepan mst3ri g4ngguan ketukan pintu yang dikatakan sudah ‘mel4rat’ ke beberapa buah negeri, perlu diberikan penjelasan terbuka oleh pihak berkvasa seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) agar perkara itu tidak menjejaskan kehidupan seharian mereka.

Menegaskan perkara itu, beliau berkata, si4satan terhadap perkara itu perlu dilakukan kerana senario yang dikatakan ada hubung kait dengan perkara gha1b telah menjadi kebimbangan masyarakat.

Tambah Mohamad, cakap-cakap yang mengaitkannya dengan ji1n atau h4ntu hanya akan mewujudkan situasi c3mas dan membuka ruang kepada pihak tidak bertanggungjawab untuk melakukan jnyah pen1puan, kecvrian dan sebagainya.

” Jangan cepat melatah, biarlah sesuatu itu ada faktanya. Dalam hal-hal manapun kita berfikir secara realiti, biar ada fakta.

” Tidak perlu takvt berlebih-lebihan kerana dalam apa situasipun, kita diminta oleh Islam agar sentiasa berhati-hati dan berjaga-jaga.

” Saya minta pihak-pihak berkenaan perlu membuat penyi4satan supaya rasa takvt di kal4ngan masyarakat tidak berpanjangan.

” Kadang-kadang orang kita pelepah kelapa pun dikatakannya hantu bila sudah t4kut,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia semalam.

Semalam Mingguan Malaysia melap0rkan, g4ngguan msteri ketukan pintu dan gegaran jeriji besi yang ‘meng4cau’ empat negeri di beberapa kawasan perumahan sejak pertengahan bulan lalu ‘bukan kerja manusia’.

Msteri itu yang sedang diteliti Persatuan Perubatan, Pengubatan dan Kebajikan Islam Malaysia (Darussyifa’) dan diyakini dilakukan makhlvk halvs, jiin atau sya1tan.

Sehingga kelmarin, Johor menjadi negeri keempat yang penduduknya dig4nggu ketukan pintu tengah malam dan dinihari, selepas isu sama melanda Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan.

Sementara itu, pihak Darussyifa’ berkata gngguan msteri itu bukan bertujuan memuk4u penduduk. J1n dan sya1tan ini hanya mahu men4kut-nakvtkan dan mengacau bilau kita. Itu memang kerja mereka. Menakutkan kita, buat rasa seram dan gentar dengan gngguan itu.

Bagi menangani gannguan ini, Darussyifa’ berkata hanya satu jalan sahaja iaitu kembali kepada Allah.

” Itu solusinya. J1n dan sya1tan ini mkhlvk yang lem4h. Apa yang penting dalam satu kariah, sama-sama dirikan solat hajat dan bacaan yasin bagi menghindar gngguan seperti itu.” jelas Darussyifa’.

kredit: Asia Kini

Mulut Suami Cabvl

Salam admin. Harap admin boleh siarkan kisah dalam rumah tangga saya sekarang. Habis ikhtiar dah saya ni.

Saya dan suami beli rumah tahun 2018. Awal tahun. Kami hias rumah cantik cantik, deko sana sini. Semuanya ok sangat sangat sampailah awal tahun ni.

Sejak awal January tahun ni, kami mula dignggu. Bukan kaleng kaleng gngguan dia yeee. Ni saya sedang menaip ni pun dia tengah ketvk ketvk tingkap bilik.

Mula mula kami kerap dengar orang mn4ngis diselang seli dengan ketawa. Almost hari hari dengar.

Satu hari tu, saya nampak anak sulung saya masuk bilik untuk tidur. Saya yang tutup lampu bilik dia sebab dia dah tertidur dulu. Tiba tiba pergi ruang tamu, saya nampak anak sulvng saya.

Saya tanya buat apa kat sini? Tadi mama nampak dah masuk bilik. Masa bila turun?

Dia kata, “Mama ni suka la mengusik. Abang ada kat sini dari tadi”. Berlari saya pi bilik dia. Kosong bilik. Tak ada orang. Itu tak ser4m sangat.

Lepastu, saya dan suami selalu terdengar orang ketvk tingkap bilik kami. Rumah kami dua tingkat. Siapa nak ketuk malam malam ni.

Suami saya kata sabar jangan layan. Ok saya sabar. Dia ketuk lagi saya sabar lagi. Pastu dia ketuk lagi. Saya terus jerkah, “kau nak apa”.

Tiba tiba dia mengiiIai seumpama mengej3k sayaaa.. Then ketawa. Kemudian dia ketuk lagi, lama lama then hilanggg tak ada dah.

Baru baru ni awal bulan 6 je suami dah dipanggil bertugas. Saya dah mula ris4u. Mula takvt balik sebab suami takde.

Suami saya bekerja shif. Dalam seminggu mesti ada kerja malam. Satu pagi tu, saya siapkan sarapan. Buat kopi dalam teko yang memang dah lama dengan keluarga saya.

Tapi pagi tu teko tu pecahhh retak seribu. Saya cuba husnuzon. Saya buat kopi dalam teko lain. Pecah juga.

Kemudian macam biasa suara mengiiIai lagi sekaliii seolah mengej3k. Saya sampai dah tak tahan saya mn4ngis. Tapi bila saya mn4ngis, hantu tu pun ikut mn4ngis. Lagi sayu pulak dari saya yang mn4ngis pecah 2 teko.

Mental betul rasa. Saya dengan suami panggil macam macam orang dah datang tengok. Elok sekejap jee. Pastu jadi balik.

Tengah solat pun kena k4cau..

Saya sampai str3sss sangat sangat. Kalau saya nak bersama dengan suami memang rasa ada orang perhatikan. Kena tutup semua lampu sampai tak nampak apa barulah selesa.

Kalau nak solat, bacaan selalu ke laut sebab terdengar je kat telinga dia ketawa mengej3k. Tengah mandi lagi lah rasa diperhatikan. Hilang privasi sungguh sungguh..

Satu hari saya duduk fikir dari mana datang gngguan ni. Fikir punya fikir barulah saya teringat.

Memang sah inilah punca gngguan. Gngguan ni bermula lepas suami saya yang suka sangat bergurau, suka main main ni buat sesuatu yang dia rasa lawak kot.

Malam tu saya suami dan anak anak tengok movie hantu kat ruang tamu. Tiba tiba dengar orang ketuk pintu. Padahal pintu kayu belah dalam terbuka.

Grill je tutup. Kalau ada orang ketuk pintu memang nampak lahhh… Mula mula bunyi ketuk tu kami semua diam.

Siapa ketuk tu, masuklah…

Lepas lagi satu ketukan tu, suami saya boleh main main cakap sambil gelak gelak. Dia kata, “Siapa ketuk tu, masuklah. Buat apa duk kat luar tu.. Mehla masuk buat macam rumah sendiri”.

Saya ingat, saya marah suami saya giila giila sebab cakap benda macam tu. Tapi malam tu tak jadi apa apa. Tapi sejak dari tu la semua gngguan ni terjadi.

Suami saya memang baik, happy go lucky, sembahyang memang tak tinggal tapi tulah suka bergvrau bukan bukan..

Saya nak pesan, janganlah buat main benda benda macam ni. Jangan jadi macam suami saya yang happy go lucky entah apa apa.

Dan satu lagi sesiapa yang tau orang pandai berubat, pandai tengok tengok, tolong lah letak no telefon atau alamat orang tu kat ruangan komen.

Sumber:Kisah Rumah Tangga

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://trendingsangat.pw/darussyifa-ketuk-pintuu/

 

Be the first to comment on "Perubatan Darussyifa Rungkai Punca Ketukan Pintu M1steri, Sekali Mufti Kelantan Bagi Nasihat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*